VILKA ÄR VI OCH VAD ERBJUDER VI?
Vi jobbar med affärsutveckling inom restaurang och fokuserar på ämnen som vi är bäst på, det vill säga, sådant som ökar intäkter och lönsamhet. Vi utbildar din organisations chefer för att de ska kunna leda sina team mot succé.
Vårt mål är att du som restaurangägare ska kunna luta dig tillbaka med en försäkran om att dina chefer och din personal vet exakt vad restaurangens mål är och vad deras uppgift är för att ni tillsammans ska nå dit.
Vad erbjuder vi?
Ledarskap: Ett gott ledarskap är grunden för att all verksamhet ska fungera och att alla som jobbar tillsammans ska må bra. Vi utbildar dina chefer i hållbart ledarskap.
Service: Vad är service? Hur kan god service hjälpa dig optimera din försäljning?
Affärsplan: För att veta kunna leda väl måste man ha en plan som visar vart man ska. Då är det enkelt att prioritera och skapa förutsättningar att nå de mål man har satt upp. Vi hjälper dig eller dina chefer att ta fram detta.
Prisoptimering: Optimera din meny och prissättning för max intjäning.
Marknadsföring: Effektiva kampanjer, driva trafik, öka snittnotan, merförsäljningstekniker e t c.
Nya intäktskällor: Anpassa din verksamhet till nya omständigheter; missa inga nya intäktsmöjligheter.
Vi båda tror på och brinner för utveckling av människors potential. Vi vet hur viktigt det är att cheferna i din organisation är uppdaterade och välutbildade så att de i sin tur kan leda och coacha personalen i din organisation till toppresultat.
VILKA ÄR VI?
”Jag brinner för att hjälpa restaurangägare genom struktur, kunskap och glädje. Och vill ta bort lite av den stress som omger yrket och istället skapa fokus och harmoni genom att sprida kunskap om vilka mekaniker man kan använda för att sälja mer, tjäna mer, fokusera på rätt saker och må bättre.”
De senaste 9 åren har jag jobbat som Key Account Manager på Carlsberg och haft de stora restaurangkedjorna med enheter både i Sverige och i andra länder som kunder. Innan dess var jag Trade Marketing Manager och en kort tid Brand Manager på samma företag. Innan dess jobbade jag som Produktchef och Marknadschef i vinbranschen i Sverige och Norge. Och ytterligare innan dess jobbade jag med content och då bland annat mot Vinguiden.com där jag intervjuade många i restaurangbranschen.
Sammanlagt har jag över 15 års erfarenhet från arbete mot restaurangbranschen och arbete med alkoholhaltiga drycker. Och 24 årserfarenhet av arbete med försäljning och marknadsföring.
Under denna tid har jag kommit att verkligen älska restaurangbranschen och de människor som finns i den. Det är en särskild sort som vågar sig ut på det kamikaze-uppdrag det innebär att driva restaurang. Därför ligger det, inte bara ofta, utan faktiskt alltid, skulle jag våga mig på att säga, en enorm passion, drivkraft och ett enormt engagemang bakom varje restaurangföretag. Människor med stora drömmar startar och driver enskilda små restauranger eller har stora planer och bygger upp en kedja eller öppnar utomlands. Som ni alla vet är det lätt att bränna ut sig i båda ändar när marginalerna är små och utmaningarna stora. Speciellt i dessa extrema tider.
I min resa som kundansvarig har jag tätt följt mina kunder under många år och både sett deras utmaningar men också drömmar som gått i uppfyllelse. Jag har gjort vad jag har kunnat för att göra deras resa lite lättare så snart det varit möjligt. Efter att jag slutat jobba på Carlsberg funderade jag på vad jag kunde göra för att fokusera helt på just det jag brinner för, att stötta och bygga upp krögare och ledare inom restaurangbranschen så att deras liv blir mer harmoniskt och deras business mer lönsam.
Utbildningar
Jag är utbildad Sommelier från WSET. Jag också har gått otaliga utbildningar i businessplanarbete och brandmanagement, ölkunskap, affärsengelska och så vidare på Carlsberg och sedan 2020 har jag även en färsk examen från Berghs School of Communication i Digital PR. Sedan lång tid tillbaka har jag en Fil Kand från Stockholms Universitet i Personalarbete-HR.
Jag är specialiserad på:
Affärsplan, skapa struktur i din verksamhet så att du kan se vad du behöver fokusera på för att nå dina mål.
Prisoptimering – om du bara kunde ana hur mycket pengar restauranger idag förlorar på att inte ha en optimerad prissättning. Här finns så mycket att göra och jag hjälper dig gärna att analysera er prissättning, göra konkurrentanalyser och sätta ihop en optimal prisstruktur för er meny. Jag hjälper er också gärna med dryckesmenyn.
Försäljning: Jag älskar verkligen försäljning. Varför? Jo, försäljning handlar om att lyssna in behov och ta fram erbjudanden som täcker dem. Att hjälpa kunden få sina behov tillfredsställda, kanske till och med innan han eller hon själv ens vet om att behovet finns.
Service: Mycket kopplat till försäljning, och prisoptimering faktiskt. Kan du erbjuda gästen exakt det den önskar, innan han eller hon insett det, till rätt pris, har du kommit mycket långt. Många inom serviceyrket är rädda för att styra försäljning genom exempelvis rekommendationer, men om de visste hur mycket man kan tjäna på detta och hur nöjda gäster man får så vet jag att de skulle börja direkt. Det handlar inte om att pracka på gästen något utan om att uppfylla uttalade eller outtalade behov.
Marknadsföring: Jag har jobbat många år med kampanjer och erbjudanden på restaurang, ofta i stora restauranger med ett flertal enheter. Jag vet exakt hur svårt det kan vara att få effekt på en kampanj och vad som måste till för att det ska ske. Jag vet också hur viktigt ett starkt arbetsgivarvarumärke är nuförtiden, både för att attrahera rätt gäster och kompetent personal.
Jag erbjuder konsulttimmar, coachningssamtal, workshops, föreläsningar eller kortare utbildningar – online eller fysiskt.
Kontakta mig för ett kostnadsfritt samtal om era behov så ser vi vad jag skulle kunna hjälpa just er med.
Du når mig på:
”Jag älskar tempot och gemenskapen inom restaurang. Att driva krog är både enkelt och komplext på samma gång, det är mycket som händer och dagliga beslut som ska fattas och som påverkar verksamheten direkt. Att planera, jobba strukturerat och ha framförhållning är A och O men det allra viktigaste och grunden till en framgångsrik verksamhet är att vi mår bra som människor, som ledare och som arbetslag.”
Restaurang har alltid varit en stor del av mitt liv. På min pappas krog fick jag tidigt en inblick i hur en restaurang fungerar när jag ”hjälpte” kockarna i köket. Att välja inriktning på gymnasiet var inget svårt val för mig, det blev Ester Mosessons restaurangskola i Göteborg. Efter diverse arbete både till sjöss och på olika krogar i Göteborg så började jag jobba på den allra första O’Learys restaurangen 1989. Jag jobbade både i köket och i matsalen och efter bara några år blev jag restaurangchef.
Drivet och längtan till att äga en egen restaurang gjorde att jag tillsammans med två andra killar köpte O’Learys i Göteborg. Under alla år som driftsansvarig ägare har jag lärt mig hur viktigt det är att kunna växla mellan att gå in i minsta lilla detalj och att kunna se och ha fullständig koll på hela affärsprocessen.
2008 fick jag frågan att bli O’Learys kedjans första Area Manager och fick där vara med att bygga upp en area manager och utbildningsorganisation från grunden. Ett otroligt kul arbete i rasande tempo, O’Learys växte så det knakade. Jag har varit med och driftsatt ett 30-tal enheter runt om i Norden. Mitt intresse- och specialistområde var att som Area Manger och Training Manager introducera och utbilda ny personal, chefer och franchisetagare inom produkt- och konceptutveckling, ledarskap, kvalitetssäkring, ekonomistyrning, service och merförsäljning.
Jag har utvecklat och ansvarat för O’Learys kedjans globala kompetensteam och train the trainer program för bar, kök och servis. För mig är det A och O att ge den personella investering du gör som krögare i din personal en riktigt “top notch” introduktion. Genom att lägga energi på att upprätta och underhålla ett genomtänkt introduktionsprogram, skapar du rätt förutsättningar till effektiv försäljning och lönsamhet.
Utbildningar
Förutom Ester Mosessons restaurangskola, har jag tagit examen som försäljningsingenjör. Jag har gått SSP’s ledarskapsprogram med bland annat Situationsanpassat ledarskap. Jag är diplomerad ICF-Coach, har genomfört en 9-månaders coachutbildning på Michael Neills Supercoach Academy i Los Angeles, USA. Under denna utbildning certifierade jag mig som Transformative Coach™.
Jag är specialiserad på att:
Coacha chefer att skapa hållbara team för ökad lönsamhet
Handleda chefer att effektivisera sina introduktionsprogram
Träna arbetsgrupper att hantera stress och konflikter
Träna personal inom service sequence och effektiv merförsäljning
Jag jobbar med både längre och kortare uppdrag och erbjuder konsulttimmar, coachningssamtal, workshops, föreläsningar eller kortare utbildningar – online eller fysiskt.
Kontakta mig för ett kostnadsfritt samtal om era behov så ser vi vad jag skulle kunna hjälpa just er med.
Du når mig på: