Brist på kontroll skrämmer de allra flesta, iallafall så kan det skapa stress, ångest och osäkra känslor. Speciellt starka blir dessa känslor när vi blandar in vår privatekonomi och vårt företagande. Själv har jag haft många sömnlösa nätter när min tidigare restaurangverksamhet stått inför både konkurshot och rekonstruktion.
Skulle någon talat om för mig då, när jag kände mig riktigt låg, att min stress och ångest i grund och botten bara är ett state of mind problem, då skulle jag antagligen be den personen fara och flyga… Vet du vad? Det skulle jag nog fortfarande göra, även om jag vet att det är sant och att personen menar väl.
Men, kan verkligen kunskap om mitt state of mind, stärka mig mentalt som krögare när jag riskerar att förlora allt?
En djupare förståelse om mitt state of mind, det vill säga min och andra människors ständigt varierande sinnesstämning kommer inte bara stärka mig. Jag skulle vilja säga att det är en nödvändighet att känna till denna naturliga inre skiftning av känslor och tankar för att klara av olika typer av kriser på bästa sätt. Jag kanske inte kommer att klara av att rädda mitt företag, men det allra viktigaste är att jag som människa kan stärka mitt mentala immunförsvar – så att jag kan vara tillräckligt klartänkt för att klara mig igenom tuffa utmaningar utan att tappa min mentala balans och bli utbränd.
Innan vi går djupare in på vad jag menar med state of mind, vill jag utifrån ett företagsperspektiv dela upp några viktiga delar av företagandet med hjälp av fyra lärdomar jag hämtat från filmen Le Mans ’66. I filmen har Ford Motors en utmaning, de ska vinna den nobla racing tävlingen Le Mans som är ett tufft 24 timmars lopp. Filmen utspelar sig på 60-talet och Ferrari är överlägsna alla sina konkurrenter.
- LÄRDOM #1 – Du har alltid en extern situation och ett nuläge att förhålla dig till. En del kan jag påverka, en del kan jag inte påverka.
Ford Motors har aldrig tidigare tävlat med någon av sina bilar i den klassen, men bestämmer sig för att vinna tävlingen för de vill visa hela världen att Ford kan bygga världens bästa och snabbaste bilar.
- LÄRDOM #2 – Du behöver ha ett varför, mål och en riktning. Det kan vara något som du älskar att göra/uppnå, en övertygelse eller kanske något du vill bevisa.
Utmaningen verkar helt galen, Ford Motors anlitar den bästa bilbyggaren av racingbilar i USA som i sin tur anlitar den bästa racingföraren. De är otroligt duktiga och drivna inom sina respektive specialistområden, även om karaktären som kör bilen är en “pain in the neck” för Fords chefer och vice versa.
- LÄRDOM #3 – Du behöver ha rätt personer med rätt mental inställning på plats. Kompetens och erfarenhet är viktigt, men rätt mindset för att hitta lösningar och hantera utmaningar är avgörande.
Nu börjar Ford Motors trial and error för att nå uppsatta mål och nyckeltal. De börjar att konstruera en racingbil och dedikerar resurser i form av pengar, personal, “know how”, för att skapa en bil som ska klara av att hålla hela racet och köra snabbare och bättre än Ferraris bilar.
- LÄRDOM #4 – Du behöver ett fordon som klarar av utmaningen eller översatt till vårt språk, en bra affärsidé/affärsmodell med väl fungerande processer/rutiner som genererar intäkter.
Om vi tittar närmare på de här fyra olika lärdomarna i sin helhet.
#1 Den externa situationen/nuläget
Detta är vår omvärldsfaktor och är i stort sett opåverkbart från vårt håll, som till exempel Coronakrisen. Vi är tvungna att förhålla och anpassa oss till denna del. Vi kan göra research för att se vad det finns för risker och möjligheter, lära känna vårt nuläge, lära känna våra konkurrenter och kollegor i branschen för att få inspiration och nya idéer. Vi kan också försöka påverka våra politiker att fatta rätt beslut. Men själva viruset och dess effekter på både människor och ekonomi är i det stora hela svårt att påverka. Det är under tillfällen som detta som vi hittar nya affärsmöjligheter eller tvingas byta riktning.
#2 Syfte och mål som ger oss riktning
Här tänker jag på Alice i underlandet – om vi inte vet vart vi vill så spelar det ingen roll åt vilket håll vi väljer att gå. Vilken väg vi väljer att ta är helt upp till oss själva. Vi kanske vill kämpa på och göra vårt allra bästa för att rädda vårt företag, ta en anställning, skola om oss och byta karriär? När vi bestämmer oss för någonting så sätter vi igång våra mentala processer och börjar snart att hitta nya lösningar. Vår hjärna är programmerad för att hjälpa oss att hitta lösningar, OM vi tillåter hjärnan att göra sitt jobb.
#3 Rätt person och State of mind på plats
Om du för ett litet ögonblick bara tänker på dig själv, är du ju den som ser möjligheterna i din omvärld. Du är ju den som sätter upp dina mål och din riktning, du är ju den som skapar och “kör” dina affärsprocesser. Då måste det betyda att det är extra viktigt att du som ligger bakom allt börjar med dig själv, eller?
För, det spelar ingen roll hur bra idéer, hur bra affärsprocesser vi har, hur duktiga och erfarna vi är om vi inte kan köra våra affärsprocesser klartänkta. Det är ju där vi kommer i kontakt med vårt allra bästa jag. Ett bra exempel på detta är om du tänker dig in i vilken läkare du skulle välja till din bästa vän om denne råkat ut för en allvarlig olycka. Kirurgen som står på tårna och är lite småstressad eller kirurgen som är lugn och trygg. För mig är valet väldigt enkelt.
#4 Fungerande affärsmodell/affärsprocess som efterfrågas av marknaden
Det finns en Japansk filosofi som grundar sig i Zenbuddismen, Wabi Sabi. Enkelt översatt, tidlös visdom. Dess ledord är:
Ingenting varar för evigt, allt förändras, ingenting är perfekt.
I tider som denna så kan vi se sanningen i dessa tre ord, speciellt när förändring kommer plötsligt och påtvingade. I vanliga fall så sker ju förändring successivt. Ett exempel på hur företag växer och anpassar sig successivt är O’Learys kedjan. Jag började jobba i köket på den första O’Learys restaurangen som Jonas Reinholdsson öppnade 1988 i Göteborg. Jonas hade redan från början en klar vision och en tydlig affärsidé när han öppnade sin första enhet, han skulle skapa en internationell franchisekedja där du som gäst skulle uppleva varje enhet som:
“Your Bostonian neighborhood bar, regardless of where you are”
Under alla de år som jag följt O’Learys resa från insidan, har Jonas vision och affärsidé i stort varit densamma. Men affärsmodellen, arbetsprocesser och målgruppen är under ständig utveckling, för att kunna möta marknadens skiftande efterfrågan och spelregler. Om O’Learys inte ständigt hade kunnat iterera (justera och förnya) hade de aldrig kunna växa och expandera som de gjort.
Idag har O’Learys som alla andra otroligt stora utmaningar på grund av en pandemi, men, imorgon är det något annat. För att skapa fungerande affärsmodeller och processer under snabba och plötsliga omvärldsförändringar är det en absolut nödvändighet att vi är klartänkta som företagsledare.
Men, det går väl inte att vara klartänkt och i rätt state of mind hela tiden?
Att vara på topp hela tiden är inte mänskligt och inte möjligt, inte ens Dali Lama klarar av detta. Men vi kan medvetet utvidga denna mentala zon av klartänkthet om vi förstår hur vår hjärna och vår sinnesstämning styrs och påverkas av vårt State of mind.
I nästa inlägg kommer jag att gå djupare in på State of mind. Jag kommer visa med hjälp av några modeller och metaforer, som förklarar hur våra olika sinnesstämningar fungerar och hur detta påverkar vad vi tänker, känner och agerar. Men innan dess vill jag be dig om att reflektera och skriva ner vilka egenskaper som kännetecknar dig när du är som allra bäst! , Är du lösningsorienterad, kreativ, inlyssnande etc.? Fundera och skriv ner det du kommer på under 5-10 minuter.
Du kommer till nästa artkel i denna serie på denna länk: State of mind ur ett ledarskapsperspektiv
Kenny Engelbrektsson
PS. Om du inte redan prenumererar på vårt nyhetsbrev, fyll i din mejl nedan så missar du inte när jag och Jenny släpper våra nya inlägg.