Deppa inte ihop! Anpassa er verksamhet för att klara krisen. Här kommer våra bästa tips!
Det är lätt att totalt deppa ihop i dessa tider om man driver restaurang. Speciellt när man ser omsättningstapp på 90 %, sitter med en tom restaurang och tvingas permittera eller avskeda stora delar av sin personal. Känner man sig så låg är det inte lätt att lyfta blicken och se möjligheterna. Därför har vi gjort det åt er. Vi har dammsugit nätet efter tips på vad man gör i andra länder för att runda den här krisen. Här kommer våra bästa tips:
Behåll relationen med dina gäster
Hur behåller man relationen med sina gäster när de inte besöker en? Hur håller man sig relevant för dem och top of mind? När inte gästerna kommer till dig i samma utsträckning som vanligt är det superviktigt att skapa innehåll som är relevant för dem. Håll relationen levande genom att publicera uppdateringar i dina sociala medier. Berätta vad du brinner för och varför just du ville starta din restaurang – dela din passion för det du gör med dem och de kommer att känna ännu mer för dig nu när du har det svårt. Intervjua din personal, be dem berätta för gästerna vad de älskar med sitt jobb och din restaurang. Berätta om alla åtgärder du infört och tuffa beslut du tvingats ta. Bjud in gästerna att dela detta med dig. All typ av kontinuerlig interaktion är bra. Rikta dig till dina trognaste gäster, dina fans, och be dem om hjälp. Skapa extra attraktiva erbjudanden till just dem.
Ett företag som är riktigt vassa på detta i Sverige tycker jag är ESS Group som väldigt tidigt i krisen gick ut och bad sina stamgäster om hjälp om de ville ha sin hotellkedja kvar och i samma veva erbjöd dem en extra hotellnatt för varje natt de bokade. Därefter har de fortsatt komma med erbjudanden med syfte att fylla upp hotellen och nu har de en relativt stor bokningsgrad på alla sina destinationshotell även om cityhotellen har det kärvare. De har också fortsatt jobba på relationen genom att gå ut med lättsamma tävlingar och en undersökning om vilka som är de bästa sommarplatserna i Sverige. De är bra på att hålla en lättsam och nära dialog med sina gäster. Självklart hjälper det dem att de hade en väldigt aktiv dialog med sina gäster via sociala medier redan innan krisen. Det gjorde det betydligt enklare för dem att nå gästerna och verkligen få dem att läsa exempelvis de långa brev som deras VD Jonas Stenberg skrev direkt till gäst i början av krisen. Jag måste faktiskt länka här då jag tycker det här är ett så utmärkt exempel på hur man kan bygga relation med sina gäster som inte ens är på plats: https://www.essgroup.se/brev-fran-ess-groups-vd-jonas-stenberg/
Jobba aktivt med era sociala medier
Passa på att lära dig hantera de sociala mediekanaler du är van vid men även andra digitala kanaler och hjälpmedel. Ta hjälp om du tycker det är svårt.
Vilka tjänster kan du erbjuda dina gäster online? Kan du hålla matlagningskurser, kurser i hur man snurrar en pizzadeg i luften, hur man bakar croissanter? Kurser i dukning eller servettvikning eller hur man blandar olika alkoholfria drinkar? Kan du vända dig till en internationell publik så att du får fler följare behöver du inte ta så mycket betalt från varje ”kursdeltagare” för att kunna tjäna ihop en slant. SvD skrev tex i veckan om Martha De Lacey i London som innan Corona levde på att ha en Supper Club hemma och kurser i att baka surdegsbröd. När människor i UK inte längre fick lämna sina hem tappade hon hela sin inkomst. Hon började då sälja onlinekurser från sitt Instagramkonto istället. På bara några veckor hade hon fått femhundra prenumeranter och hade en inkomst på 370.000 kronor.
Ett annat exempel är Brian Jupiter, kock på Ina Mae Tavern i Chicago. Han håller matlagningskurser online via Instagram där han visar hur han lagar brunch. Gästerna beställer en påse med ingredienser från restaurangen och Brian visar på Instagram hur de lagar rätten.
Fundera på vad du skulle kunna erbjuda och paketera det på ett attraktivt sätt; ”Lär dig laga våra signaturrätter”, ”Bättra på dina matlagningskunskaper hemma i köket med oss – vi levererar alla ingredienser och hjälper dig lyckas steg för steg”. Addera snygga bilder eller filma kocken när han eller hon lagar rätten steg för steg och berättar hur hen gör. Var inte rädd för att någon ska sno era recept. Det är ni som gör era rätter bäst och gästerna vill äta dem i er miljö. Nu kommer de bara påminnas om just hur mycket de saknar att äta dem hos er. Ni stärker relationen med dem och det första de kommer göra när de får chansen är att äta hos er.
Paketera era erbjudanden
Paketera erbjudanden så att de fungerar i de tider som råder nu. Skapa en frukostkasse, lunchkasse eller middagskasse. Bjud in till Online After Work och dela er After Work kasse med dryckestips. Låt er DJ spela musik och erbjuda en stämning online. Ni kan ha en chattfunktion som låter människorna på After Worken interagera med er och varandra. Ni kan skapa hela menyer med dryckestips och en spellista så att människor kan skapa sin egna restaurangupplevelse à la er hemma.
Vi kan även här använda In Mae Tavern som exempel då jag tycker de väl har anpassat sin försäljning och marknadsföring efter rådande läge. De är väldigt kreativa med vitsiga Coronaanpassade namn på sina erbjudanden som exempelvis ”Quarantino de Mayo” när de firade Cinco de Mayo med sina gäster via Instagram genom ett erbjudande man kan beställa hem.
Använd Corona i marknadsföringen
Skapa en helt ny Coronameny. Kalla den något vitsigt som gör att den blir omtalad och populär. Det kanske kan vara ”Vår domedagsmeny”, ”Corona special”, ”Hemmasittarmeny” eller vad ni nu kommer på. Jobba aktivt på sociala medier med att marknadsföra denna. Jobba med era signaturrätter eller skapa nya som funkar bra att montera ihop hemma med fräscht resultat.
Anpassa ert bokningssystem och era betalningsmöjligheter
Ändra om er bordsbokning mot take awaybokning. Exempelvis svenska hamburgerkedjan Dubbel Dubbel har gjort detta med mycket gott resultat. Var noga med att säkra att ni kan leverera utan närkontakt så att man alltid kan hämta den utan direktkontakt med personalen. Kanske kan man betala redan på er site? Eller via Swish? Säkra att ni har interaktion online med de gäster som beställer genom att de har möjlighet att tala om vad de tyckte om maten. Ni kan också spela in en virtuell hälsning till dem där ni berättar lite om vad rätten innehåller och där ni önskar dem en trevlig kväll. Eller skicka med ett fint tryckt kort med samma hälsning. Möjligheterna är oändliga idag när vi har så mycket sociala kanaler att använda oss av där alla gäster finns och är aktiva.
En svensk restaurangkoncern som alltid varit otroligt duktiga på att anpassa sina priser, erbjudanden och kampanjer efter gästernas behov är Pontusgruppen. Förutom att tidigt i krisen erbjuda lunchkassar och middagskassar erbjuder de nu betalning med Swish och beställning via appen Nordrestfoodmarket. Där beställer gästen själv i appen och betalar. Denna app kan ni självklart också använda er av eller någon annan liknande. Nöden skapar många nya affärsmöjligheter så det ploppar ju upp nya lösningar hela tiden. Omvärdsbevaka så att du inte missar några möjligheter.
Samarbeta med andra företag
Kanske kan era kockar erbjuda sig att laga mat inför publik för eventfirmor som ordnar företagskickoffer online? Kanske kan ni erbjuda en mindre grupp att boka hela restaurangen för en unik upplevelse med full service som tex Pontus Frithiof gjort med sin restaurang på Arlanda? Bättre än att sitta med en tom restaurang? Kan ni samarbeta med influencers? Skapa relationer som är av värde för er även efter krisen så att ni är förberedda på att ha en god relation ni kan jobba vidare på då. Sälj presentkort och skapa attraktiva erbjudanden som ger rabatt på framtida rätter om ni verkligen behöver få in pengar i kassan nu. Skapa möjlighet att skänka ett presentkort till vården med ex var fjärde inköpt lunch- eller middagskasse? Skapar lojala kunder som också känner att de får en möjlighet att göra gott. Erbjud dem en sticker eller liknande som de kan addera på sina sociala medier som visar att de har skänkt en måltid till vården. Ni får PR och era gäster får PR och vården får måltider. Win win för alla!
Är de som sitter i karantän en ny målgrupp?
Skapa frysta färdigrätter av era mest kända rätter som era gäster kanske har cravings efter. Se till att de kan levereras så att era kunder är säkra på att kunna äta er goda mat även om de skulle bli sjuka eller behöva sitta i karantän. Då kan de bara plocka ut dem ur frysen och behöver inte ställa sig och laga mat om de känner sig krassliga. Eller ta fram helt nya rätter som passar när man är sjuk för detta ändamål. Soppor eller liknande som är gott när man har ont i halsen eller är hostig och febrig.
Informera om hur ni Coronasäkrat
Var oerhört noga med att tala om på er hemsida och i era sociala medier exakt vad ni gör för att ”Coronasäkra” era lokaler. Hur ni jobbar med att säkra att all personal är frisk, har rena händer, hur ofta ni spritar handtag, städar toaletter, torkar av olika ytor i restaurangen samt hur ni hanterar maten kan vara avgörande för om folk vågar komma till er. Att även vara noga med att ta ansvar för att avstånd hålls på alla möjliga sätt underlättar också för gästerna och för er själva. Påtala även gästens ansvar genom tex bordspratare och skyltar på dörren och i baren. Kanske måste ni införa en tillfällig maxgräns för alkoholintag för att inte gästerna ska bli för påverkade för att kunna ta in besked om att hålla avstånd? Kort sagt, gör vad ni kan för att göra så många som möjligt trygga nog att våga besöka er. Var tydliga gentemot gäster, personal och myndigheter med vad ni gör och vilka regler som gäller hos er.
Stötta varandra
Glöm inte att söka stöd av varandra! I en kris när man är riktigt illa ute kan det vara lätt att se allt i svart. Då behöver man peppas för att lyfta blicken och se möjligheterna. Det är svårt att göra det själv så ta hjälp av andra i branschen. Prata med varandra och dela tips och erfarenheter. Inspireras av vad andra gör. Kanske kan något av det funka för din verksamhet också? Hör också gärna av dig till oss med tips och idéer så tar vi upp det just du är intresserad av. Vi finns här för er!
Jenny Sandström